Om oss, tanker og utfordringer oppdatert 20.09.2016 .

Traveller taxi er Paraplynavnet vi bruker Flakstad og Moskenes taxi .
Tatt i bruk da tidligere taxieier fremdeles er registrert i Brreg.no med Flakstad taxi .

 

Velger å skrive en oppklaring fra min side om driften da jeg ikke ser poenget i å diskutere dette på sosiale medier . 


Vil først takke alle dere flotte mennesker vi kjører daglig og alle dere som viser takknemlighet for at vi er der . Vi takker dere for at dere lyser opp hverdagen når det kan stritte litt imot .


Har fra dag en fungert som bygde taxi og har hatt en bilpark beregnet for en årlig
lønnsom bemanning .
Jeg var eneste søker på løyvene både i Moskenes og Flakstad og i Moskenes var de fri for taxi en god stund .

I Moskenes var ett av kravene jeg stilte til fylket for å tørre satse at vi skulle ha fritak for nattkjøring, slik at vi slapp problemer de gangene vi ikke hadde folk klar .

Fritaket har hele tiden vert unntaket ikke regelen, og situasjonen har ikke endret seg til det bedre siden vi fikk dette innvilget i oppstarten .


Vi øker ikke antall biler for 2 måneders turistdrift på sommeren, sykekjøringa er bærebjelken i taxidriften her som på alle små plasser .

Men vi kjører alt vi klarer selvsagt .
Turistaktørene merker nok at det er fritt for Turvognselskaper i kommunen, men det har aldri vært ett tema for oss da vi startet opp .
Om noen vil starte med turvogner ville det vært bra for turismen .
De fleste av våre sjåfører velger bort sommerferien for å hjelpe til i turist sesongen .


Lite turer natt og helg har gjort at vi har hatt utfordringer med å stille sjåfører til enhver tid .
Spesielt i Moskenes etter fast sjåfør sluttet og alvorlig sykdom stoppet to andre, har vi slitt med å få tak i FAST sjåfør og måtte til slutt ansette folk i nabokommunen .
Vi har hatt vikarer i sommer som har steppet inn og dermed har bilene gått i ett med få unntak .
Det nevnes på diverse sosiale medier at vi har takket nei til hjelp og da ikke kan si at vi ikke har sjåfører når vi har hatt noen timer opphold .
Men når disse personene har tatt kontakt hadde vi sjåfører som skulle kjøre, men jeg ba folk skaffe seg kjøreseddel i tilfelle .
Alle frafallene i ettertid kan jeg dokumentere om det skulle behøves .
Må jo også nevnes at om jeg vurderer at noen ikke vil passe inn og har en annen jobb som gjør de utilgjengelig i større tidsrom, ser jeg lite nytte i opplæring .
Og våre faste sjåfører på dagtid gir ikke fra seg noe kjøring og inntekt så eventuelle vikarer må ta til takke med nattvakt, og noen helger .
Dette må jo folk skjønne at å finne personer som er villig til å kun ta nattvakt ukedager etter å ha vært i annen jobb på dagtid, er vanskelig .

- Greit om man ønsker helgvakter så kan man kjøre inn ett ok beløp fra Fredag til Søndags kveld og vi vil trenge helgsjåfører utover når en av våre flotte sjåfører reiser bort etter sommeren .

At det enkelte ganger kan bli en del venting må bare påregnes pga avstander og sjåfører tar kveld og legger seg .
De sitter ikke i bilene og venter på at det kanskje skal dukke opp en tur .
Vi er ikke i en storby der bilene går i ett, selv om enkelte liker å tro det :)

30/07-16 kl 09.00

I en opphetet usaklig diskusjon som foregår i sosiale medier sammenligner en Boreal ansatt at Boreal må følge alle forpliktelser og at Fylket gir blanke i hvordan bare bussen går .
Men nevner ikke at Fylkeskommunen betaler for at rutebussene og skolebussene skal gå
( anbud ) .
Dermed vedkommendes lønn også .
Og meg bekjent har de timelønn, arrester meg om det ikke stemmer .
Sjåførene har også kjøre og hviletid som passer på at de ikke kjører mere enn forsvarlig .
- Må bare nevne at jeg måtte betale for å få løyvene og ikke ei krone har jeg fått fra Fylket .
Eneste noen kroner til kjøp av rullestol ramper .
Men derimot har vi forpliktelser til Helsenord som vi har kontrakt med . Og vi har en kontrakt med Boreal på noen ruter i Flakstad . Dette prioriteres og så kjører vi selvsagt alt vi makter og rekker over .
Understreker også at jeg har et utmerket samarbeid med Boreal .
Sjåførene på taxien provisjons inntekt av innkjørt og kjører selvsagt det de makter og har
mulighet til .
Også Taxisjåfører trenger hvile og ferie .
Kjøreplikten sier at vi skal være tilgjengelig 24/7 .
Men noen ganger må hvile prioriteres, når det ikke står en erstatter klar for å kjøre de få timene det kan være snakk om .


30/07-16 kl 21,00
Vil bare tipse dere som ringer etter taxi og er frekke og uhøflige med sjåfører kan belage dere på taxinekt .
Finner meg ikke i at dere snakker til sjåførene som enkelte gjør .
Når noen ringer og skal ha taxi i 0500 tia og får til svar " ja det ordner vi " men klarer å fortsette med å klage på taxi tilbudet , da lurer jeg på om dere egentlig burde få bil .
Ta dette til dere , og klage på at vi prioriterer syketurer skal dere bare gi opp .
Vi driver taxi ikke turvogn selskap og som nevnt flere ganger, vi kjører ALT vi klarer .

For mere info les gjennom hele teksten


Konklusjonen er jo i bunn og grunn at det ikke er grunnlag for flere taxiløyver,  da det resten av året knapt er kjøregrunnlag for taxiene som allerede er der .
Skal kapasiteten økes på sommeren må noen ordne seg turvognløyve .
Noe jeg ikke kommer til å gjøre .
De som tror at eventuelle nye løyvehavere vil kunne drive dette på en annen måte bør jo tenke seg litt om .
Ikke glem at det var fritt for taxi i kommunen lenge noe som gikk utover eldre og syke .


Som en klok herre sa andre næringer som eks Turistneringen kan benytte seg av lærlinger og
ungdommer i sesong arbeid .
For å kjøretaxi  må man ha hatt sertifikatet i 2 år og ha kjøreseddel , litt mere utfordrende å få til .

15/08 2016 Pr i dag har vi faste sjåfører på alle bilene .
Folk kan gjerne ordne seg kjøreseddel slik at de eventuelt kan ta kjøring .
Slik det ser ut i dag vil det det trolig bli behov enkelte helger og netter.

15/08 Og til dere som klager over at taxien ikke står igjen og venter på  lokalturer fra ferga .
Når han får en langtur eks til Ballstad ( fra ferga ) ? ingen bestilte turer, klart han hiver seg avgårde og tross alt tjener penger på kveldsvakt si .
Da er han opptatt til turen er over , dette er  ikke noe å klage på sjåføren gjør bare jobben sin.

17/08-16 Og til dere som sitter og fikler med Taxameteret og andre brytere på turen .
Dere har ikke noe med å røre noe som helst i bilen .
Og trakassere sjåfør og kalle dem ....... for at de gir dere beskjed  ??
Sjåføren bestemmer i bilen og skjer dette igjen blir det taxinekt .
Husk alle episodene blir notert etter alt som har skjedd i det siste .
Er kunden høflig kan man forvente seg det samme fra sjåføren, og starte med å ringe i fylla
og si send den fe.. drosja til .. da blir du fri for bil .


17.08. 16
!!! Viktig ett tips angående syketurer :
Om dere må på legevakt utenom stengetid på kjørekontoret,
mellom 16.00 - 08.00 og helger .
Selv om legevakt ordner dere Taxi, ring oss også og sjekk om vi har fått turen . Av og til legges turen over uten at det ringes fra Legevakten .
Da ser vi ikke turen før neste gang vi er i bilen .
Moskenes : 90909190
Flakstad : 95793950
.

20/09 2016 Vedtak om ikke fritak for kjøreplikten for Moskenes løyvet vil ikke endre noe .
Vi kjører det vi klarer over og  prioriterer sykekjøringen .
Det blir ikke øket antall biler på sommeren, pga ferieavikling vil vi ikke kunne ha høyere bemanning da enn ellers om året .

Viktig .

Om noen kan tenke seg å ta helgvakter er det behov for det utover .

Skal vi klare ha ett bra opplegg må vi ha hjelp noen helger.

Er det noen som kan tenke seg å kjøre taxi i Moskenes og omegn i turistsesongen, ta kontakt  .
Skal vi få til ett bedre opplegg i Moskenes trenger vi sommervikarer som bor i området .

Man må ha kjøreseddel for å kunne kjøre taxi .
Opplæring vil bli gitt .
For seriøse henvendelser ring 47808111



Frank




 16220400803301310462783_873678199323125_2024061462062651771_n
10685413_865504530140492_7080916477668988396_n10603654_840751665949112_2492989594793649168_n